Fantastiska Dominikanska Republiken

Det var med lättnad som vi lämnade Marina Casa de campo för att bli landkrabbor i några dagar. Äntligen skulle vi få se något annat än perfekta vägar, hus, golfbilar, blomsterarrangemang, dyra restauranger blandat med propellersnack inne på ett hamnkontor. Det var ju inte därför vi seglat ända hit!

Efter att ha passerat två säkerhetsspärrar var vi äntligen utanför området. Första anhalt blev Bayahibe. En gullig liten fiskeby som ligger ca trettio minuters bilväg från marinan. Vi tog in på ett litet hotell som vi bokat 40 minuter tidigare (ägarinnan tyckte det var lite humoristiskt att vi bokat så nära inpå) och promenerade ner till stranden och bara njöt av att äntligen vara ute på upptäcksfärd.

IMG_4866IMG_4880IMG_4874

Dominikanska har tydliga italienska influenser, (här bor ett flertal italienare samt mycket av maten som serveras är italienskt) man skulle nästan kunna tro att Dominikanska varit en italiensk koloni. Vi kunde därför njuta av god  italiensk mat lagad av en äkta italiensk mamma från Viareggio utanför Florens. Äntligen också till priser som avspeglar landet. Vi pekade på nästan allt på menyn så mamma Mia fick dela upp rätterna i småportioner så att vi skulle orka äta allt!

Dagen efter åkte vi västerut längs med kusten till huvudstaden Santo Domingo. Första intrycket av staden var kaos, inte minst trafiken. Trafikregler verkade inte finnas utan alla inklusive vi själva körde rakt in i alla stora korsningar, bad till gud, och hoppades komma ut välbehållna i andra änden. Inte bara korsningarna var läskiga utan även att möta trafik i samma körfält som oss samt att försöka undvika att köra över lösa eller till och med döda hundar längs med vägarna.

När vi äntligen checkat in och efter att ha snurrat runt i kvarteren ett antal varv för att leta efter parkeringshuset som tyvärr var felplacerat på vår karta kunde vi äntligen slappna av. (Hotellet rådde oss att inte ställa bilen på gatan då vissa tydligen roade sig med att plocka av backspeglar på japanska bilar för att sälja vidare) Här bodde vi på ett litet boutique hotell i den gamla stadsdelen kolonial med fin och lugn innegård med pool. Hotellet ägdes av Mario och hans kille som lyckats bli topratade på tripadvisor främst genom att vara helt serviceminded genom att ta sig tid och ge fantastiska tips på ställen vi aldrig funnit annars. Han till och med tog hand om all vår tvätt som vi tagit med oss då vi var tvungna att lämna båten i all hast.

Villa Colonial

Efter att duschat i ett vitt badrum med vita badhanddukar kunde vi för första gången se hur brunbrända och långhåriga vi blivit. Något vi insåg att vi var tvungna att fixa till (håret alltså). Då det var fredagskväll och vi var i en huvudstad gjorde vi oss iordning vi oss lite extra. Alla är så finklädda och fixade här. Inte alls casual som på en segelbåt, ankrade innanför ett rev. Hanna kände sig till och med tvingad att sminka sig för första gången på tre och en halv månad.

Middag på Lulus

Den gamla katedralen i Colonial

Besök på museet ...som beskrev hela Dominikanska Republikens historia

Besök på museet Casa Reales som beskrev hela Dominikanska Republikens historia

Colombus fyra upptäcktsfärder där DR upptäcktes först

Colombus fyra upptäcktsfärder där DR ”upptäcktes” 1492. Ön blev de spanska conquistadorernas första huvudbas i Amerika och blev en språngbräda för Spaniens ytterligare erövringar i Karibien.

Mangoträd

Middag på ett litet mysigt ställe med tapas. Känsla av att vara på söder.

Santo Domingo visade sig från sin allra bästa sida och vi är numer helt frälsta i staden. Santo Domingo har fantastiska människor, restauranger, barer, affärer, musik, kultur/subkultur, historia (brutal men intressant). Detta kommer helt klart att bli Karibiens Berlin. Här finns hur stor potential som helst. Vi hade bara tänkt stanna en natt men det blev två och under dessa dagar hann vi även med en tur till nya delen till den enorma shoppingmallen Agora (bredvid IKEA) där vi lyckades få till en drop in tid till klippning. Vi är därför nu båda nyfriserade och fina. Skönt efter ca fyra månader sedan förra frisörbesöket.

Efter helgen begav vi oss upp mot Samana halvön. Under den två timmar länga bilturen fick vi se mer av landet. Vi åkte genom bergslandskap, savannlandskap, lite regnskog och jordbruk. DR är ett utvecklingsland som utöver turismen är beroende av jordbruk. Vi såg många konstbevattnade odlingar som plöjdes av oxar. Vet inte exakt vad de odlade men kan vara allt från socker, tobak, kaffe, ris, majs, bönor. Lokalbefolkningen använder sig också mycket av hästar som de rider som vi använder bilen. Även dessa får man passa sig för längs med vägarna:). Landet är tätbefolkat och folkökningen har varit stor under de senaste åren. Arbetslöshet är därför ett stort problem som leder till utvandring. Flertalet försöker sig på att åka i överfulla båtar genom Mona passagen för att söka lyckan i Puerto Rico. Det är därför coastguard och polisen är så aktiva längs med PRs kustern.

På Samana halvön kantas kusten av vita stränder och palmer. Hotellen här är ofta mindre och det är lite lugnare jämfört med de stora resorten på ostkusten. Här spenderade vi tre nätter varav den sista på en helt underbar strand Playa Coson. Dagarna här gick åt till att ha semester på riktigt, bada, sova och läsa böcker.

Playa Coson i solnedgången

En kaffe på stranden i Las Terrenas

Casa Coson - vårt hotell den tredje natten

Casa Coson – vårt hotell den tredje natten

Vi är nu tillbaka på marina Casa de Campo. Kom knappt igenom alla säkerhetsspärrar men efter att fått intygat att vi verkligen har en båt här kom vi tillslut igenom efter att ha besökt Casa de Campos Head Office. Vi kom fram igår eftermiddag och efter lite strul med hyrbilen som de hävdade att vi repat undertill (allt löst nu!) var vi inbjudna på det årliga cocktailminglet sponsrat av lyxyachtmärket Benetti nere i marinan.

Två båtar blev sålda här förra året och mellan raderna och tidigare konversationer förstod vi att det finns ett fåtal här med riktigt mycket pengar. Pengarna kommer ofta genom knarkhandel som är vanligt på denna delen av ön. Plan med knark som landar mitt i natten från Colombia för att sedan distribueras vidare mot USA och Europa.

Efter mingel, bubbel och en mängd snittar avslutade vi kvällen med ett Game of Thrones avsnitt innan vi somnade gott på ett litet seglarhotell precis här bredvid marinan.

Hanna på mingel party

Vi har följt vår propeller via DHL och den har i skrivande stund ännu inte kommit till marinan. Vi hoppas att den kommer till lunch så att vi kan sticka i eftermiddag/kväll mot Puerto Rico och Johan som landar söndag morgon. Översegligen sker lite senare än planerat men fördelen med detta är att det blåst mycket de senaste dagarna och de som seglat över Mona passage har vittnat om ett helvete. Hoppas därför på goda vindar och lite mindre sjö framöver. Until next time. Bye bye.

Annonser

En tanke på “Fantastiska Dominikanska Republiken

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )